Friday, April 25, 2008

Question 1: Write short notes on Minimal Cognitive Impairment.

Introduction:

initial study related to :
  • benign senescent forgetfulness BSF - Karl
  • age associated memory impairment- AAMI- Crook 1986
  • ageing associated cognitive decline-
definitional criteria:
  • complaint of memory problem
  • normal ADL
  • normal general cognitive function
  • abnormal memory function for age and education (1- 2 SD)

Tools used

  • Global Deterioration Scale (GDS)
  • Cognitive Dementia Rating Scale (CDRS)
  • Cambridge Mental disorder & Elderly Examination CAMDEX
  • Comprehensive Assessment and referral Evaluation ( CARE)

Prevalence of MCI ( problem : different criteria use)

Incidence of MCI:

  • increase with age
  • higher in man
  • > 65 y.o: 12-15 per 1000 - year
  • >75 y.o: 54 per 1000-year

The course of MCI:

  • rate conversion varies
  • 10-15% MCI develops dementia/ year.

Predictors of conversion to AD

1) Using neuropsychological test:

  • decline memory:
  • verbal episodic memory:
  • problem solving impairment
  • judgement impairment
  • language deficit
  • reduced visuospatial abilities

2) Histology/ biological changes

  • ApoE genotype
  • atrophy of medial temporal lobes
  • EEG changes
  • olfactory deficit

3) Sociodemographic

  • age & education but controversial

Implication

  • To detect & treat early
  • To prevent dementia

Suggestion

  • longer duration study
  • standardize definition
  • standardize tools

Reference:

Bischkopf J, Busse Angermeyer MC. Mild Cognitive Impairment . A Review of prevalence, incidence and outcome according to current approaches: Acta Psychiatr Scand 2002: 106:403-414

9 comments:

Unknown said...

dear dr salmi

can i ask for your help. i think i have ocd that is affecting my solat and ibadah.

I need to talk to a pyschiatrist as recommended by an ustaz. but i am embarassed to talk about it openly to avoid the stigma.

Anywhere i can go to anonymously?

Unknown said...

salam puan kalau kawan sye mengalami perkare mcm2 sakit mental atau trauma ade cara x untuk pulih dari pernyakit2..

yura said...

pn salmi,sebelum ini sya pernah mengikuti temujanji dgn pakar psikiatri HKL,tetapi sudah lama tidak mengikutinya kerana sya berasakan sya sudah sembuh.. tetapi baru2 ini,sya mhadapi tekanan yg kuat sehingga keja terganggu,selera mkn bertambah dan paling di khuatiri,sya tidak dpt tidur seperti biasa. Setiap kali perasaan tidak enak dtg,yg pasti sya akan menangis dlm tempoh yg pjg dan ini sya amat takut,kerana sampai satu masa sya akn mencederakan diri dan mungkin akn membawa maut.. apa yg harus sya lakukan..

Mira_Othman said...

how can i follow you circumstantially? ^_^

June said...
This comment has been removed by the author.
June said...

Assalamualaikum,Puan Salmi.Saya sudah lama mengalami kecederungan diri saya sehingga ke hari ni saya mula menjauhkan diri dari masyarakat. Hidup saya seakan saya dgn dunia saya sahaja. Berbagai cara saya sudah lakukan dari segi meluahkan perasaan tetapi ape yang saya dapat hanya hinaan dan herdikkan dari org yang saya syg. Keluarga tidak mengambil kisah sgt masalah tekanan yang saya hadapi.Sering kali skrang bila waktu tidur saya diganggu suara2 yg membuat diri saya ini tidak berguna. Tidur saya seperti khayalan.Pabila waktu siang saya keletihan akibat tidak cukup tidur dan cuba untuk tidur namun ia tidak berkesan. Saya tidak pernah mengambil sebarang ubat kerana saya adalah seorang yang alergic dgn certain ubat. Harap doctor dpt membantu saya.

Unknown said...

Assalammualaikum doktor. Adik saya juga berhadapan dengan masalah ini. saya bercadang membawanya ke hospital sultanah Aminah jb.

Adik sy merupakan pelajar tahun akhir Uitm Shah alam dlm bidang Ijazah Sains Kimia

Baru2 ni dia pulang ke rumah, tanpa mengambil kertas akhir utk semester 4 ini. Fikirannya bercelaru dan sangat buntu. Dia tak ingat dan dalam keadaan blur

Kami sekeluarga dan bawa berjumpa dengan ustaz dan ustazah dan mereka mengatakan jiwa adik saya kosong.

Pening jg memikirkannya, sebab adik tidak mahu teruskan pelajaran, sedangkan dia terikat dengan biasiswa jpa.

Unknown said...

DOC,can I have your e-mail address as I want to ask a few questions as I can't state here.

Unknown said...

DOC,can I have your e-mail address as I want to ask a few questions as I can't state here.